- Gemeenten die reclames willen weren voor bijvoorbeeld vlees, komen dikwijls van een koude kermis thuis.
- Dat blijkt uit een analyse van Binnenlands Bestuur.
- Vaak moeten gemeenten voor aanpassingen lobbyen bij het Rijk.
- Lees ook: Ambtenaren bij gemeenten krijgen veel stress van veeleisende, ontevreden burger die van alles wil
Het weren van buitenreclames voor bijvoorbeeld vlees of vliegvakanties is voor gemeenten minder eenvoudig dan het lijkt. Zij betreden een juridisch mijnenveld, tekent Binnenlands Bestuur op uit gesprekken met juristen.
Ze kunnen rechten verbinden aan hun grond, mits ze grondeigenaar zijn. Zijn ze dat niet, dan moeten gemeenten het gooien op reclameverordening via de APV of aparte beleidsregels voor reclame-uitingen. Dat zegt Chantal van Mil, advocaat bestuurs- en handhavingsrecht bij advocatenkantoor Hekkelman. Wel zijn er veel complexiteiten. Zo kunnen zaken overal anders geregeld worden en bestaat op sommige terreinen al nationale wetgeving over reclame-uitingen.
Volgens advocaat omgevingsrecht Anita Nijboer zullen gemeenten dan ook dikwijls moeten lobbyen bij het Rijk, willen ze iets gedaan krijgen. “We hebben op die manier tabaksreclame verboden, waarom niet reclame voor vleesconsumptie, vliegreizen of andere ongezonde zaken?”